Digitale escaperoom De Boekenreismachine

WonderBit heeft samen met FlevoMeer Bibliotheek, een netwerk van openbare bibliotheken in Flevoland, een interactief escaperoom-spel voor kinderen van 9 jaar en ouder ontworpen en gebouwd. Het doel van het project was om kinderen aan te moedigen een boek op te pakken en te lezen en meer te leren over de bibliotheek als een plek om te leren en plezier te hebben.

Het maken van een boeiende serious game voor kinderen

FlevoMeer was op zoek naar een manier om basisschoolkinderen te interesseren voor het lezen van boeken en om de bibliotheek naar kinderen te brengen tijdens de Covid-19 lockdown. WonderBit en partner AppRuption hebben het idee gepitcht van een online escaperoom bij FlevoMeer. In dit spel bezoekt de speler verschillende fantasiewerelden door letterlijk door boeken te reizen. Enthousiast over het idee, vroeg FlevoMeer aan WonderBit om het gamedesign verder uit te werken.

Bij het starten van de escaperoom bevindt de speler zich in de plaatselijke bibliotheek als stagiair en wordt door de bibliothecaresse gevraagd om een paar basistaken uit te voeren. Al snel leert de speler over het bestaan van een geheime kamer en de mysterieuze boekreismachine waarmee je door boeken kunt reizen. Zo ontdekt de speler een onbewoond eiland, een middeleeuws kasteel dat wordt bedreigd door een vuurspuwende draak en zelfs een andere planeet. Tijdens het spel ontmoet de speler verschillende maffe personages die hem helpen door het geven van items of het geven van hints.

Door puzzels op te lossen, boeken te raadpleegen in de bibliotheek en items te verzamelen, komt de speler verder in het spel. De speler kan ontsnappen en het spel winnen door de speciale trofee te vinden en terug te brengen die de bibliothecaresse tijdens een van haar eerdere reizen heeft verloren.

De escaperoom is gratis te spelen op de website www.boekenreismachine.nl.

Dit project is gefinancierd door een subsidie uit het Innovatiefonds Bibliotheekfunctie Flevoland van de Provincie Flevoland.

Wat is een digitale escape room?

Een digitale escaperoom is een spel dat op een computer wordt gespeeld waarbij de speler een digitale kamer binnengaat en moet “ontsnappen” voordat de tijd om is. Dit kan door puzzels op te lossen, items te verzamelen en hints te vinden.

Gevonden items kunnen aan personages in het spel worden gegeven om hints te krijgen of kunnen worden gecombineerd met andere objecten in het spel om verder te komen.

Doelgroep

De game is bedoeld voor basisschoolkinderen in de leeftijd van 9 tot 12, maar wordt ook leuk gevonden door iets oudere kinderen, omdat de game drie verschillende moeilijkheidsgraden heeft. De escaperoom is ontworpen om in circa 45-60 minuten te worden uitgespeeld.

Certificaat

Om op te scheppen over hun prestaties, kunnen spelers na het winnen van het spel een gepersonaliseerd certificaat downloaden met daarop hun eindscore, het aantal gebruikte hints en de resterende tijd.

Visueel ontwerp

De Boekenreismachine is voorzien van kleurrijke en aantrekkelijke cartoonachtige illustraties die aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. De game heeft superscherpe 4K-graphics en wordt het best gespeeld in de volledige-schermmodus op een 16:9-scherm.

Resultaten

Het spel is in vanaf de lancering medio juli 2021 tot en met december 2021 meer dan 8.000 keer gespeeld.

Na de lancering sloten meer dan tien andere bibliotheekorganisaties in het hele land zich aan bij het project.

Gebruikerstests

WonderBit en partner AppRuption bezochten in het voorjaar van 2021 vier basisscholen in de provincie Flevoland om vroege versies van het spel te testen met de daadwerkelijke doelgroep. Uit die test kwam waardevolle informatie en veel suggesties van de kinderen zijn toegevoegd aan het spel. Ook is het spel op bepaalde plekken minder moeilijk gemaakt en hebben we een hintsysteem toegevoegd.

Sneller resultaat met onze engine

Met behulp van de in eigen huis ontwikkelde escaperoom-engine van WonderBit konden we in slechts een paar weken tijd al een ruwe eerste versie van de game bouwen. De engine biedt ondersteuning voor lokalisatie, zijwaartse smoothscroll, vectorafbeeldingen, geluidseffecten, animaties, een plug-insysteem en ondersteuning voor tablets en smartphones.

“Met heel veel plezier hebben we samen met WonderBit De Boekenreismachine-escaperoom ontwikkeld. Hierdoor beschikken we nu over een superleuk spel om kids enthousiast te maken meer te gaan lezen en de bibliotheek te bezoeken.”
— Babette Egges, programmacoördinator FlevoMeer
Implementatie en integratie van veilige cryptografische mechanismen
Warsaw Military University of Technology
H2B DUS Tool
H2B ICT Solutions